Uczenie się i wykorzystywanie informacji u ptaków
Ptaki żyją w środowisku, które pod względem czynników abiotycznych, biotycznych oraz socjalnych jest niezwykle zróżnicowane w czasie i przestrzeni. W heterogenicznym środowisku, uczenie się i zdobywanie informacji jest kluczowe dla dostosowania. W naszych badaniach zajmujemy się mechanizmami i ekologicznymi konsekwencjami uczenia się i zdobywania przez osobniki informacji o środowisku. Aktualnie realizowane projekty dotyczą m.in. roli uczenia się w rozpoznawaniu zagrożenia u ptaków, podsłuchiwania głosów alarmowych oraz strategii wykorzystywania przez ptaki informacji socjalnej i niesocjalnej w procesie wybiórczości środowiskowej. W badaniach łączymy modelowanie teoretyczne i eksperymenty terenowe, w których jako główny gatunek modelowy wykorzystujemy świstunkę leśną (Phylloscopus sibilatrix).
Projekty
Rola uczenia socjalnego w rozpoznawaniu zagrożenia u ptaków
Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki, grant nr 2018/31/D/NZ8/00080
Kierownik projektu: Jakub Szymkowiak
Okres realizacji: 2019-2022
Więcej informacji: strona projektu
Informacja socjalna i niesocjalna w procesie wybiórczości środowiskowej ptaków
Kierownik projektu: Jakub Szymkowiak
Współpraca: Jukka T. Forsman, Kenneth A. Schmidt, Robert L. Thomson
Okres realizacji: 2016 – dziś
Więcej informacji: strona projektu
Behawioralne mechanizmy wybiórczości środowiskowej drobnych ptaków śpiewających na przykładzie świstunki leśnej Phylloscopus sibilatrix
Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki (grant PRELUDIUM nr NCN 2012/07/N/NZ8/00129)
Kierownik projektu: Jakub Szymkowiak
Wykonawcy: Lechosław Kuczyński, Robert L. Thomson
Okres realizacji: 2013-2016
Więcej informacji: strona projektu